Východiskem je sdružovat se

Zemědělský svaz ČR v září uspořádal konferenci ve spolupráci s Konfederací zaměstnavatelských a podnikatelských svazů na téma Význam odbytových družstev u nás i v zahraničí. Na konferenci vystoupili zahraniční hosté, Naglis Narauskas, ředitel mlékárny Pienas LT z Litvy, Michel Debs, prezident odbytového družstva Alsace Lait z Francie, Gabriel Trenzado Falcón, ředitel mezinárodní a evropských záležitostí odbytových organizací zemědělských potravin ze Španělska a Francesco Casula, generální ředitel odbytového družstva Arborea z Itálie. Na konferenci vystoupil Michal Mišánik a ministr zemědělství Marian Jurečka. Úvodního slova se ujal Josef Hlahůlek, místopředseda Asociace samostatných odborů a předseda svazu Martin Pýcha.

Z prezentací zahraničních speakerů je zřejmé že sdružování funguje. V Litvš bylo odbytové družstvo založeno v roce 2008, protože nebyla jiná možnost. Družstvo založeno 2008, z důvodu – neměli alternativu. Neměli jinou možnost. Byla světová ekonomická krize, která ovlivnila cenu produktů. 160 farem různých velikostí. V roce 2013 si družstvo postavilo novou mlékárnu. 60 % veškerého mléka, které vyrobí, vyváží. Tato země je závislá na exportu.

„Podmínkou vytvoření družstva je velmi jasná myšlenka a cíl. Bez splnění té podmínky nebudeme mít představu, kam se chceme dostat“, řekl Naglis Narauskas. Dle Naglise jsou úspěšná družstva u našich sousedů v Polsku Mékovita a Mlekpol. Může se mezi ně zařadit úspěšné české nebo slovenské družstvo? „Cesta je velmi jednoduchá a univerzální – rozhodněte se, promyslete si to, zanalyzujte, plánujte, vyzkoušejte to. Když to selže, vyzkoušejte to znovu a nakonec se setkáte s úspěchem. Je důležité nejdřív přemýšlet, než začneme konat.“ Ukončil Naglis Narauskas. 

Francie

Francouzské družstvo Alsace lait, která vznikla v roce 1915. Družstvo má svou značku, která je silná regionální značka. Mají i svou značku jogurtů. Od roku 2015 mají pobočku v Kanadě, kde vyvíjejí vysoce kvalitní jogurty.
„Každý pracovník se může podílet na řízení. Jsme výrobci mléka, ale to neznamená, že nemáme žádné jiné znalosti,“ řekl Debes. Pro se zakládá družstvo? Cílem je dát dohromady jednotlivé výrobce. Je rozdíl mezi podnikem, který je v družstvu, nebo je soukromým podnikem. 

Španělská odbytová družstva produkují 65 % veškeré produkce. Ve Španělsku je 118 odbytových družstev, které produkují 42 % výroby a pokrývají 24 % trhu. Existuje zde přes 16 tis výrobců mléka, ale jen 36 % z nich jsou členové družstev. Jen 15 největších družstev prodává 95 % tekutého mléka a 93 % sýrů z celkového objemu.

„Naším cílem je zlepšení družstevního podnikatelského modelu, který je ziskový, konkurenceschopný, profesionální, s přidanou hodnotou s odpovídající velikostí, čímž přispívá k udržitelnosti španělského zemědělsko-potravinářského odvětví,“ řekl Falcón

Španělská družstva mají podobný problém jako ti česká. Prodávají komoditu, nejsou moc aktivní na trhu, protože nejsou na trhu viditelní. Mají dobrý systém výroby, ale jako zemědělci se nedokáží prosadit na trhu, neví, jak se dostat sami na trh.

„Když se bavíme o družstvech, máme tu různé modely, myšlenky, koncept… Co je hlavní cíl družstva – aby naši zemědělci měli dobrou situaci na trhu, měli dobré podmínky a cítili se tu dobře. To je pro nás cílem. Zemědělci jsou základ našich družstev,“ uzavřel Falcón.

V Itálii je velmi známý podnik na Sardini Arborea. Vyrábí různé sýry, picorino. Jsou známí i produkcí kravského mléka a mléčných výrobků. Arborea je v tomto regionu velmi unikátní. Jsou tu podmínky, které jsou specifické pro tuto oblast.

Družstvo vyprodukuje 206 milionů litrů kravského mléka, což je 90 % celkové produkce mléka na ostrově Sardinie. Sdružuje 246 mléčných farmářů, kteří mají v průměru 100 – 150 dojnic. Většinou rodinné farmy, kde pracují dvě rodiny na jedné jednotce.
Cílem je valorizace našich členů. Snažíme se k tomu přistupovat z udržitelného hlediska pro zaměstnance, zákazníky, spotřebitele i pro životní prostředí.

Velmi důležitou aktivitou je životní prostředí. „Arborea je totiž nejen značka, ale i určité území na našem ostrově. Pokud chceme prodávat kvalitní výrobky, musíme mít i zdravé životní prostředí,“ řekl Gebes.

V České republice je v současné době 29 odbytových družstev, které prodávají téměř 70 % celkové produkce mléka u nás. Jsme srovnatelní s Německem. Funguje u nás 45 velkých zpracovatelů mléka, 168 minimlékáren a 17 uznaných organizací producentů. Snažíme se o vytvoření družstva družstev, abychom měli ještě větší vyjednávací sílu.

Tři největší Odbytová družstva dle Zelené zprávy (MHD JIH, MOD Morava, MHD Střední Čechy) prodává 34 % mléka.

Bohužel koncentrace zemědělců v České republice není taková, jakou bychom jí představovali. Ale i v současné díky odbytovým organizacím mají jejich členové v průměru o 20 haléřů na litr mléka více. Odbytové organizace v ČR jsou tahounem v sektoru mléka. Logicky, když mají odbytové organizace o 20 halířů na litr méka navíc, někdo má 20 haléřů méně a ztratit 40 haléřů na litr mléka je hodně.

„Snahou Zemědělského svazu je vytvořit 2-3 silné odbytové organizace s přesahem do zahraničí. Je možná i alternativa vytvořit Česko slovenské odbytové družstvo?“ uzavřel Martin Pýcha. 

 


Vložit komentář ke článku


Partneři Zemědělského svazu ČR: